søndag 1. juli 2012



For noen lørdager siden fikk jeg 
et ønske fra en anonym leser om 
at jeg skulle skrive om hvitbalanse.
Derfor er dette dagens tema:

--- Aner du ingenting om hvitbalanse fra før
vi du oppleve en stor forskjell i
dine bilder dersom du leser dette ---



Hvitbalanse handler rett og slett om
at fargene er som de er,
og at hvitt ser ut som hvitt når
man har tatt bilder av noe.


Man stiller gjerne hvitbalansen i kameraet
før man tar bilder, og deretter gjør
småjusteringer i Photoshop 
(eller andre programmer) seinere.
Selv om det er helt klart best å få det
til riktig med èn gang, altså idet man tar bildet, men det er ikke alltid like lett å få til.







Hvitbalanseinnstilling i kameraet:

Hvitbalanse har som regel betegnelsen 
WB
(eller White Balance)
i ditt speilreflekskamera.

Trykker man på WB
kommer det opp flere valgmuligheter:



De fleste har nok sin hvitbalanse
på Auto (AWB) fordi man ikke
vet om noe annet.
Den kan fungere bra den, men ikke alltid.
Veldig ofte opplever jeg at lyspæren (kunstlys)fungerer bra innendørs 
når det er mørkt ute
og belysning inne. 
Men ikke alltid, derfor er
det bare for deg å prøve seg fram!





Her er en metode:
- Ta mange bilder av samme motiv,
men varèr type hvitbalanse.
- Gå deretter igjennom bildene
på kameraet, og se 
hvilket du synes ser best ut.
- På bildet som ser best ut sjekker du
hvilken hvitbalanse du brukte, og dermed fortsetter du med denne
(dersom du skal ta bilde i samme lys på samme sted, 
bytter du sted må du teste ut på nytt)







Da jeg startet med akkurat denne nyfødt-fotograferingen 
tenkte jeg at AWB skulle gjøre susen, 
men bildene fikk så rar farge.
Da jeg skiftet over til "kunstlys" (lyspæren)
ble alt blått og stygt (det var ikke noe lys på i rommet),
men da jeg prøvde overskyet (cloudy) ble alt perfekt!








Disse to bildene har jeg tatt i dag,
og da prøvde jeg auto-hvitbalanse (AWB) først.
Deretter prøvde jeg overskyet, siden det var overskyet ute.


Hvilket bilde likte du best?








-------------------------------------------------------




Justere hvitbalanse i Photoshop:


Mange justerer hvitbalansen i Bridge først,
for deretter å jobbe videre med bildet i Photoshop.
Jeg skal kun tipse litt om Photoshop.




Vi skal jobbe med et bilde framover, 
og slik ser originalbildet ut:











Av og til kan det være lurt å teste ut
den automatiske fargekorreksjonen i PS, 
for noen ganger kan det 
fungere bra.




Trykk på Image og deretter Auto Color:









Slik ser testbildet vårt ut etter
at jeg har trykket Auto Color. Ikke veldig bra.





Gir det deg et bilde du er fornøyd med så fungerer det. Men ofte har denne en tendens til å overdrive litt, og spore fargene helt over i andre enden av skalaen. 
MEN den kan av og til fungere som en indikator på hvilken farge det er alt for mye av!





Jeg skal forklare ved gå over til neste verktøy, nemlig Color Balance:






Ta fram Adjustment-vinduet ditt, ved å trykke på "Window" på verktøylinjen helt øverst, deretter "Adjustments"








Velg Color Balance som ser ut som en vekt:








Da vil du ha et vindu som ser slik ut på din høyre side:






Nå kan du begynne å dra i spakene for å forandre fargene. Er det for mye rødt drar du i spaken mot Cyan og det for mye gult drar du i spaken mot blå osv.






Slik ser bildet mitt etter at jeg har trukket
rød litt ned, grønn litt opp og blå litt opp.
Fortsatt er det veldig gult i bakgrunnen.






Her er et triks:
Er det kun noen områder i bildet du vil forandre fargene på gjør du dette:




- Lag et nytt fargekorreksjonslag og så forandrer du fargen du vil 
endre på ved å dra i spakene.




- Deretter trykker du "Ctrl" og "i" på ditt tastatur. Da blir det hvite feltet (som heter Color Balance 1) gjort om til et svart felt istedet.







- Så skal du "male" på det området som trenger fargekorreksjon med en rund pensel som er helt myk og som maler hvitt.
(Den må være helt hvitt, slik som laget var.)



Velg pensel og hvit farge.        Velg størrelse, og o% hardness.






- MAL med penselen på området som trenger
fargekorreksjonen.
Du vil se at området som males blir hvitt i den lille ruten, mens på bildet blir det som males fargekorrigert.





- Maler du feil er det bare å velge en helt svart farge på penselen og male i vei på det som er "feilmalt", da er det det svarte laget som hentes fram igjen.


- Du kan også dra i spakene underveis for å gjøre endringer!









Ferdig redigert
(andre ting en hvitbalansen er også redigert.)






Så er det eventuelt bare å lage MANGE slike lag med forskjellige fargekorreksjoner i hvert lag, dersom bildet ditt har mange ukorrekte farger :)
Håper du fikk nytte av dette!




22 kommentarer:

Lillekatt sa...

Fine tips, frøken strøken!

n i n a s hjem sa...

Herlig med slike tips!!!!
Du er FLINK :)

Nina sa...

Er veldig glad for alle fototipsene dine ;). Noe kan jeg - andre ting må jeg øve mer på - og noe er helt nytt. Please keep up ;). KLEM!

Unknown sa...

Åååh LIKER at du har begynt med fototips. Det er helt SUPERT :-D Du er jo så flink!
Jeg lærte på fotokurs at man også kunne legge inn en egendefinert hvit farge. Ta bilde av en hvit pute feks. Har ikke fått testet det ut...men kom på det når du kom med dette tipset ;-)

KLEM

mona sa...

Takk for fine tips! Jeg bruker lightroom, og pleier å stille hvitbalansen der. Ikke alltid lett å få den som man ønsker altså. Ser ofte at jeg sliter hvis jeg f.eks. har tatt bilder ute i gresset. Da synes jeg at personene får så grønnskjær i ansiktet, som ofte er vanskelig å få bort uten at det blir for lilla igjen..

Anonym sa...

Hei!
Herlig med tips, så får man se om man finner ut av det:)
For noen nydelige bilder, særlig det med den lille i kurven:) fantastisk flik du er:)
Ha en strålende uke

Klem Merete

Unknown sa...

Så kjekt med slike fototips:)
Etter at jeg "oppdaget" WB på mitt kamera har bildene blitt mye bedre, bruker veldig sjeldent blitz lenger, og jeg unngår de mest blå og gule bildene:)
Men jeg har fortsatt MYYYYE igjen og lære, det er gøy med foto:)

Når det gjelder Photoshop er jeg heeeelt grønn, skjønner ingenting, hehe... ønsker meg et kurs:)

Ha en fin fin kveld:)

Tinas Verden sa...

Tusen takk for fine tips!
Må vel prøve meg frem på kameraet en dag.
Har også store planer om å lese de andre tipsene dine også, da jeg er meget nybegynner :)

Jane sa...

Geniale tips. Har jeg lagret meg :)

Mette sa...

Talk for nyttige foto tips!

(eddas) sa...

Flotte tips du har her.men jeg har ikke photoshop..Men håper få det snart...:)
ha en fin dag...solen skinner..
klemklem

Stines Hjem - Livet på landet sa...

LA BELLA VITA: Ja, det finnes andre metoder, blant annet å fotografere i RAW-format og man kan bruke grå-kort osv, men jeg tipset om det som er mest vanlig for den vanlige hobbyfotografen ;)

Takk for fine kommentarer!!!

Mine diller♥ sa...

Tusen takk for flotte fototips :)
...og vart din følger nr. 700 :)))

En fin mandag og ei god uke til deg!

Medguttapåtur sa...

Tusen takk for supre tips, nok en gang!!!!

Fru Andersen sa...

Kjempegøy å ha lært litt mer om dette! Deilig med slike fototing en kan teste ut fra sofaen, hihi, det har blitt en del bilder av tvskapet i ulikt lys kan du si ;-)

Utrolig forskjell det ble på det bildet du redigerte i PS. Det programmet MÅ bli det neste på ønskelisten min, etterhvert......

Klemmer!

lek med Kontraster sa...

Tusen takk for fantastiske fototips. De tar jeg med meg videre :)

En fin mandag og sommer til deg!

klem
Vigdis

House number 11 sa...

Tusen, tusen tack för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap!
Kram Jenny

Vibeke / Mammas Hus sa...

Tusen takk for tips! :D Jeg fant WB jeg ;)

Tonje sa...

Tusen takk for tipset om Auto Color, har brukt den veldig lite, for tenkte den ikke fungerte noe særlig. Men fant ut at ved å først lage et nytt lag med en kopi og så ta Auto Color på det, så fungerte det bra å stille på Opacity til det ble passelig mengde effekt. Ha en flott dag! Klem

Inger Johanne sa...

Tusen takk for tips! Veldig kjekt å utvide horisonten litt!!
http://vestablikk.blogspot.no/2012/07/god-morgon.html

Klem

Silje - Steffagarden sa...

Så utrolig kult! Jeg må absolutt bli flinkere å redigere bilder!

Kine sa...

Tusen takk for supert tips :D Jeg har hatt speilrefleksen noen år, men er så treg på å lære meg den, så nå lærte jeg noe nytt gitt;)

Følgere

Innlegg verdt å besøke:

Søk i denne bloggen

Translate

Fantastiske blogger: